استاندارد آلایندگی ماشین آلات دیزل ، آلاینده های موتور و سطح تایرها (engine emissions and Tier levels) را بهتر بشناسید.
از دهه 1950 میلادی دولت آمریکا در تلاش بوده تا با آلودگی هوای حاصل از آلاینده ها مقابله کند. تا این که در سال 1970 سازمان حفاظت از محیط زیست قوانین و آئین نامه های استراتژیکی را برای این امر ارائه داد و از آنجایی که آلاینده های اگزوز ماشین های دیزلی هم از این دست آلاینده ها هستند در نتیجه این آئین نامه ها شامل حال ماشین های دیزلی نیز می شوند. درست است که همه این ها کاری سخت برای صنعت به نظر می آید ولی باعث پیشرفتی در موتور ها شده که هم آلاینده کمتری تولید کنند و هم عملکرد بهتری داشته باشند.
انواع خودروهای دیزلی
ماشین آلات زیادی وجود دارند که با سوخت دیزل کار میکنند که تاثیر بسیار مهمی در صنعت راهسازی و شهرسازی و معدن دارند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انواع مینی لودر بابکت
- انواع مینی بیل مکانیکی
- انواع بیل مکانیکی
- انواع لودر ها
- انواع تراکتور ها
- و …
و از آنجاییکه بخش عظیمی از پروژه های صنعتی توسط این ماشین آلات انجام می شود ، لذا مصرف سوخت آنها و همچنین کیفیت و میزان آلایندگی آن بسیار مهم است.
آلایندگی سطح تایر ها
در حال حاظر چهار نوع تایر ، جهت جلوگیری از ورود آلاینده های مضر به جو ساخته شده اند و هر کدام آنها پس از دیگری به وجود آمده اند تا کامل تر و بهینه تر باشد. هر کدام سطح تایر ها نیز استاندارد مشخصی در زمینه آلاینده ها دارد و طی گذر سالها پیشرفت کردند.
آلاینده های هدف با اولویت بالا شامل این موارد می شوند:
- نیتروژن اکسید(NOx)
- هیدرو کربن ها(HC)
- کربن مونو اکسید(CO)
- ذرات معلق(PM)
- هیدرو کربن های غیر متان(NMHC)
در حال حاضر اکثر موتور ها مطابق با آخرین استاندارد های سطح 4 تایر ها هستند. و این به این معناست که موتور ها به طوری طراحی شدند تا با استفاده از کاتالیست اکسیداسیون دیزلی (DOCs)، فیلتر های ذرات دیزلی (DPFs) و سیستم کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) آلاینده های مضر را در حد امکان کاهش دهند.
انواع استاندارد آلایندگی موتور ها و سطح تایر ها
- استاندارد تایر 1-3 : اولین استاندارد ها (Tier 1) در سال 1994 برای موتور های آف رود جدید بالای 37kW-50hp مورد استفاده قرار گرفتند تا در بازه زمانی بین سال های 1996 تا 2000 مرحله به مرحله اجرا شوند. در سال 1996 یک بیانیه اصول (SOP) مربوط به موتور های دیزلی آف رود بین EPA و ARB کالیفرنیا و سازندگان موتور (شامل Caterpillar, Cummins, Deere, Detroit Diesel, Deutz, Isuzu, Komatsu, Kubota, Mitsubishi, Navistar, New Holland, Wis-Con, and Yanmar) امضا شد. در 27 آگوست سال 1998 قانون نهایی مبنی بر مفاد SOP را امضا کرد. قوانین سال 1998 استاندارد های تایر یک را برای ماشین هایی با قدرت زیر 37kW-50hp معرفی کرد و برنامه پیشبرد مرحله به مرحله استاندارد های تایر 2 و 3 را نیز مطرح کرد تا در سال های 2000 تا 2008 عملی شود.
- استاندارد تایر 3 : در 11 مه سال 2004 ، EPA قوانین نهایی که معرف استاندارد های آلاینده تایر 4 بودند را امضا کرد تا در بازه 2008 تا 2015 به اجرا در بیایند. اصل تمرکز استاندارد های تایر 4 بر این است که آلاینده های PM و NOx(ذرات معلق و نیتروژن اکسید) تا حدود 90 درصد کاهش یابند(بالای 95 درصد برای آف رود مانند تجهیزات کشاورزی و ساختمانی و بالای 86 درصد برای تجهیزات بزرگ تر مانند لوکونوتیو ها و تجهیزات دریایی).
- استاندارد سوخت دیزلی آف رود: در سطح 1 تا 3 تایر ها محتوای سولفوری با تدابیر محیط زیستی محدود نمی شد. برای این که تکنولوژی های کنترل حساس به سولفور را در موتور های تایر 4 فعال کنند- مانند فیلتر های ذرات کاتالیزوری و جاذب های نیتروژن اکسید- EPA کاهش محتوای سولفوری را به شرح زیر الزامی کرد:
- 500ppm موثر در جوئن 2007 برای سوخت های دیزلی آف رود، لوکوموتیو و دریایی (NRLM)
- 15ppm (ultra-low sulfur diesel- دیزل با سولفور خیلی کم) موثر در جوئن 2010 برای سوخت آف رود و جوئن 2012 برای سوخت های لوکوموتیو و دریایی
آئین نامه های استاندارد آلایندگی تعیین شده برای موتور ها و تایر ها
آئین نامه 1998
هنگام تصویب قوانین سال 1998، EPA برآورد می کرد که تا سال 2010 آلاینده های نیتروژن اکسید (NOx) هر ساله تا حدود یک میلیون تن کاهش می یابند که این مقدار معادل کاهش 35 درصدی در استفاده از خودروهای شخصی می باشد. طبق برآورد ها هزینه رسیدن به استاندارد های جدید کم تر از یک درصد به قیمت خرید تجهیزات دیزلی آف روز می افزود، البته در رابطه با برخی تجهیزات این افزایش هزینه ممکن بود تا دو یا سه درصد نیز برسد. به طور کلی پیش بینی میشد اجرای این برنامه حدود 600 دلار به ازای کاهش هر تن نیتروژن اکسید (NOx) هزینه داشته باشد.
آئین نامه Tier 4
برآورد میشود با جایگزینی موتور های Tier4 به جای تمام موتور های قدیمی آف رود، سالانه تا 738000 تن آلاینده های نیتروژن اکسید (NOx) و 129000 تن از ذرات معلق (PM) کاهش یابد و تا سال 2030 از حدود 12000 مرگ زود رس بر اثر این آلاینده ها کاهش یابد.
آیا این استاندارها در ایران رعایت می شود؟
امروزه اگر به دنبال تولید محصولی باشیم که قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد ، لازم است تا این استاندارد ها را رعایت کنیم. در ایران نیز تولید کنندگان ماشین آلات سنگینی هستند که این استاندارها و آیین نامه ها را رعایت میکنند.
به عنوان مثال شرکت یگانه پارسه کویر با برند فوریوز یکی از شرکت های تولید کننده در عرصه ساخت و تولید مینی لودر بابکت ایرانی و مینی بیل مکانیکی زنجیری ، لاستیکی و باغی و … است که توانسته با رعایت کردن انواع استاندارد ها و آیین نامه ها ، محصولی باکیفیت در سطح جهانی تولید کند.
مینی لودر فوریوز و مینی بیل مکانیکی فوریوز در چه مدل هایی تولید می شود؟
به طور کلی می توان محصولات تولیدی فوریوز را در جدول زیر به طور خلاصه معرفی کرد:
نام محصول |
توان عملیاتی | مشخصات فنی |
مینی بیل مکانیکی چرخ زنجیری سانی مدل SY35U |
3 تن | مشاهده |
بیل مکانیکی چرخ لاستیکی سانی مدل SY65W |
6 تن | مشاهده |
مینی بیل مکانیکی باغی فوریوز مدل UZ08C |
870 کیلوگرم | مشاهده |
مینی بیل مکانیکی چرخ لاستیکی فوریوز مدل R70W-9S |
7 تن | مشاهده |
مینی بیل مکانیکی چرخ زنجیری سانی مدل SY60C |
6تن | مشاهده |
مینی بیل مکانیکی چرخ زنجیری فوریوز مدل SG8022 |
2تن | مشاهده |
مینی لودر بابکت ایرانی فوریوز با موتور کامینز مدل UZ 1020 |
4تن | مشاهده |
مینی لودر بابکت فوریوز با موتور داخلی مدل UZ1020E |
4تن | مشاهده |
نمایندگی مجاز فروش فوریوز در تهران کجاست؟
شرکت اطلاع گستر اطلس با برند ایران بابکت نمایندگی مجاز فوریوز می باشد که تمامی محصولات فوریوز را به قیمت داخل کارخانه به صورت نقد و اقساطی و با ارائه فاکتور رسمی به فروش می رساند. دفتر فروش ایران بابکت به عنوان نمایندگی فروش فوریوز در تهران واقع است و شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با این نمایندگی در ارتباط باشید.
تماس با ما
تلفن دفتر مرکزی نمایندگی فوریوز در تهران :
02166192021
کارشناس فروش ما : آقای جانبهان
۰۹۱۲۳۰۰۲۲۷۴
آدرس کانال تلگرامی ایران بابکت
آدرس پیج اینستاگرام ایران بابکت